woensdag 1 juli 2009

Een tropische verrassing in hollandse mindful ervaring


De tropische temperaturen verleiden me ertoe om alles in een lagere versnelling te doen.
Ik wou bijna schrijven ‘dwingt me ‘maar zo voelt het niet. Want eerlijk gezegd bevalt het me eigenlijk wel. Ik ben erg geneigd om mijn leven in de vijfde versnelling te leven: snel even dit vlug even dat en tussen door nog even…
Net zat ik op de fiets en viel me ineens de rust om me heen op; mijn aandacht werd getrokken door het geluid van vele vogels in de bomen rondom, ik voelde de wind langs mijn blote armen strijken en hoorde hem ruisen in de blaadjes van een berk. Mijn aandacht vernauwde zich in het moment en als vanzelf vertraagde mijn tempo. Direct voelde ik mijn lichaam ontspannen. Ik realiseerde me hoe prettig dat voelt; door de ontspanning meer ruimte voor energie, mijn adem wat dieper en mijn zintuigen open voor alle indrukken om me heen.
Niks meer even snel een boodschap doen! Een klus die ik nog moest doen transformeerde in een ‘mindful’ fietstochtje; vol van heerlijke zintuiglijke ervaringen: zon, wind, zomergeuren, plotselinge loomheid van mijn lichaam, kleuren rondom, het licht en schaduwspel, de warmte op mijn huid…
Het gaf me energie om dat allemaal bewust in me op te nemen.

Vervolgens peinsde ik nog even wat verder over de wisselwerking tussen aandacht en vertraging; door het tempo even wat lager te zetten is er ruimte voor aandacht voor de ervaringen in het nu. Door mijn aandacht op de ervaringen in dit moment te richten vertraag ik als vanzelf. Mooie tip om mee te nemen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten