dinsdag 11 januari 2011

Bewust Zijn als ondernemer: afstemmen op je kompas

Vol enthousiasme, passie en energie begin ik mijn Centrum voor Bewust Zijn. Niet gehinderd door een compleet overzicht van wat me allemaal te wachten staat en waar ik voor kom te staan spring ik enthousiast in een tot dan toe volkomen onbekende wereld van regels en vergunningen, leveranciers en architecten, contracten en tarieven, onderhoud en reparatie van vastgoed, PR en advertenties, onderhuur enzovoort enzovoort. Ik heb een drijfveer, een passie en het is ‘full speed ahead’ om daar vorm aan te geven.

Een paar maanden later word ik op een ochtend wakker en voel ik me alleen nog maar moe. Waar mijn passie gebleven is weet ik dan even niet meer. Waar is het misgegaan?

Het begint met een reeks van toevalligheden en natuurlijk ondernemerskwaliteiten: een pand, een sluimerend idee, kansen zien, oriëntatie en eerste positieve reacties: conceptie van een nieuwe onderneming.

Dus schrijf ik een ondernemingsplan waarin – ook voor mezelf- mijn visie en identiteit en natuurlijk mijn plannen en onderbouwing helder tot uiting komen. Een mooi proces waarin ik veel leer over mezelf, de markt, de bankwereld en starten als ondernemer. Het word me steeds duidelijker dat er potentie is voor een plek waar mensen samen komen die stil staan bij wat hen werkelijk beweegt. Er is behoefte aan leven met aandacht. Leven in balans tussen lichaam en geest. Uit alle contacten die ik opdoe komt één ding duidelijk naar voren: de mensen die werkzaam zijn op het terrein van bewust leven hebben behoefte aan uitwisseling, contact, samenwerking; een plek waar dit alles bij elkaar kan komen. Verbaasd constateer ik dat nog niemand hier iets mee gedaan heeft en ook dat er in de wijde omtrek niet een soortgelijk centrum is. Veel kansen voor groei dus.

Dat blijkt ook uit alle netwerkcontacten die ik opdoe, en vele, vele brainstormsessies. Er is behoefte aan verbinding, balans en aandacht. Het gaat steeds meer tintelen en bruisen: wat een mogelijkheden! Zoveel mensen die gestresst zijn, zich leeg en voelen en ongeïnspireerd, niet in balans en zelfs ziek. Hen een plek bieden waar ze behandeld kunnen worden, waar aandacht is, waar cursussen en trainingen gevolgd kunnen worden die uiteindelijk bijdragen aan een beter evenwicht, gezonder leven. Vol enthousiasme pak ik alle taken en klussen aan en stoom ik door op vol vermogen. Het centrum gaat open, huurders dienen zich aan; al snel loopt het allemaal boven verwachting goed ondanks de onverwachte crisis wereldwijd. Nieuwe initiatieven worden ontwikkeld, de werkzaamheden breiden zich uit. In een paar maanden tijd ontwikkel ik me tot een duizendpoot, thuis in organisatie, planning en administratie, PR en websitebeheer, gezondheid, wellness, ontspanning en zingeving.

Wat ik alleen even vergeten was, is dat de beste input voor mijn onderneming is, als ik mijn passie en visie zelf ook werkelijk leef. Gelukkig maak ik tijdig pas op de plaats en zie ik in dat bewust zijn vraagt om ruimte en stille momenten. En dat dat eigenlijk voor iedere ZZP-er geldt. Wil je creatief kunnen blijven en je ontwikkelen dan is daar bezinning voor nodig. De motor waar je als ZZP-er op draait is je passie, je kernwaarden, datgene waaruit jouw onderneming ooit geboren is. Als je niet regelmatig stil staat bij wat jou ook alweer bewoog dit alles te starten drijf jij niet je onderneming maar drijft je onderneming jou. Daarmee kun je alleen maar verliezen: energie, focus, omzet en klanten, passie en plezier. En om al die zaken was het uiteindelijk toch juist begonnen!

Mijn tips:

- Blok dagen/dagdelen uit en maak tijd vrij om je te bezinnen op hoe het nu is: word je nog blij van wat je doet, bruist en tintelt het nog?

- Zorg voor helder geformuleerde kernwaarden en neem die er periodiek weer even bij. Check of dat wat je dagelijks doet nog verbinding heeft met je kernwaarden. Dat is wat er voor jou echt toe doet en wat ziel geeft aan je onderneming;

- Trek periodiek tijd uit om je doelen te evalueren en bij te stellen;

- Als je je echt overbelast voelt: houd eens 1 of 2 weken bij wat je doet en stel vast waar je energie van krijgt en wat je energie kost. Kijk naar de verhouding en onderneem actie als dat nodig is;

- Zorg voor sparringpartners (bijv. collega ZZP-ers) die je scherp houden op bovenstaande punten en maak hier tijd voor vrij.

- Gebruik ook anderen om de haalbaarheid van je doelen te wegen.

- Maak keuzes.

- Zeg ook eens nee.

- WAARDEER wat je al bereikt hebt: als je ondernemer bent zal 1 van je kwaliteiten ongetwijfeld zijn dat je altijd kansen ziet. Gevaar is dat je in een flow komt van ‘nog niet’. Besteed ook aandacht aan ‘al wel’ en GENIET van wat je al bereikt hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten