donderdag 30 juni 2011

Gastblog: Acceptatie door Ontspanning?

Deze keer een gastblog van Marion van den Eijnden, omdat waar zij mee bezig is zo mooi aansluit bij wat we in UMAI doen en ze een mooie workshop ontwikkeld heeft die ik graag bekend wil maken! Lees haar gastblog 'Acceptatie door Ontspanning':


Acceptatie heeft voor mij ook te maken met een bepaalde mate van ontspanning, ontspanning van lijf, geest en denken. Vooral hoe denk je over jezelf en je eigen leven; voel je mededogen voor jezelf, kun je jezelf vergeven, de hoop op een ander verleden opgeven, in de kracht van het nu blijven?? Dat proces  is bij mij begonnen door het lezen van de boeken van Eckhart Tolle: ‘De kracht van het nu’ en ‘Een nieuwe aarde’. 



In deze boeken wordt je je bewust gemaakt van het ego/de denker in je brein, die je voortdurend uit balans probeert te brengen. Om die denker tot zwijgen te brengen, heb je hulp nodig van de ziener/observator van je brein; die even met een afstand naar die denker, de producent van alle gedachten kijkt. Om vervolgens de gedachten op waarde te schatten en te besluiten of je er iets mee doet en wat dan. Een hele openbaring,  die veel ruimte geeft om de bestaande patronen te doorbreken en nieuwe paden te banen. En ook ontspanning en rust in het NU teweeg brengt.
Inmiddels is dit zo’n 5 jaar geleden en ben ik mijn nieuwe pad ingeslagen. Een cursus Paardenkracht gedaan om meer bij mezelf,  in mijn eigen kracht te komen en meer in verbinding te komen met het universum.
Begin april 2011 na 26 jaar onafgebroken werken als ergotherapeute, mijn vaste baan vervangen door een nul-uren-contract, mijn eigen bedrijfje ‘Ontspannen naar draagkracht’ ontwikkelt, me als dienstverlener aangesloten bij ‘Vertroetel je ouders’, me aangemeld als vrijwilligster bij het inloophuis voor mensen met kanker de Gele Linde en m.i.v. september huurder worden bij UMAI, Centrum voor Bewust Zijn. Veel mensen vinden het knap dat ik deze stap gezet heb en een eigen bedrijf gestart ben, maar het voelt zo natuurlijk en goed!!!!!

Hoe ben ik daar dan zo gekomen:  Inderdaad zoals Manon schreef op 23-05-2011 ‘…. een voortdurend proces van bewust zijn. Stilstaan bij wat me werkelijk beweegt en daar naar handelen.’  Zo heb ik me de vraag gesteld: Wat is de essentie waar ik me nu als mens met een rugzak gevuld met 49 jaar levenservaringen en mijn kwaliteiten op wil richten. Het antwoord op die vraag: als één van de oorzaken van alle disbalans in onze wereld, zie ik het gebrek aan ontspanning en bewust zijn. Ontspanning van je lijf, je denken, je handelen. Inmiddels is daar zo weinig aandacht en ruimte voor, want alles is gericht op efficiency, meer, meer, meer en productiviteit/opbrengsten. Voor mij werd hierdoor de aandacht voor de mens compleet overschaduwd.

Met de workshop ‘Ontspannen naar draagkracht’ ga ik proberen mensen bewust te maken van de mogelijkheden die elke dag voorhanden zijn om aandachtig te zijn,  (meer) ontspannen te worden en vooral ook te blijven, zodat acceptatie van jezelf en je situatie makkelijker wordt. Zo wil ik een tegenwicht zijn voor onze gestresste en economisch gerichte maatschappij. Met mijn workshop hoop ik bij te dragen aan meer ontspanning,  acceptatie en balans in ons universum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten