woensdag 3 augustus 2011

Geen last meer van terugkerende vermoeidheid, hoofdpijnen, slaapproblemen, gewrichts- en gewichtsklachten? Volgens Sheila Backus van Praktijk OUZU is dat te bereiken door terug te gaan naar een compleet natuurlijke leefwijze. Dat bedoelt zij letterlijk. Half augustus vertrekt Sheila Backus van Praktijk OUXU voor 10 dagen naar de Spaanse Pyreneeën , samen met een onderzoeksteam voor een ´Study the Origin´. Met een groep mensen leven zij 10 dagen in de Spaanse natuur waar ze iedere dag moeten zorgen voor onderdak en voedsel.




Men verwacht dat de deelnemers een blijven betere gezondheid verkrijgen door de verandering van voeding, de toename van beweging en doordat het immuunsysteem op een andere wijze wordt aangesproken. In plaats van het lichaam te belasten door o.a. gebrek aan beweging en ongezonde voeding wordt het eigen herstel vermogen van het lichaam aangesproken is het idee. Verwacht wordt dat de deelnemers door deze ervaring zeker een jaar lang gezond kunnen blijven. Ze worden een jaar lang gevolgd o.a. door regelmatig de bloedwaardes te meten. Verslag van het onderzoek is te vinden op de site van Praktijk OUXU. Ik hoor en lees van meer mensen dat ze zich zoveel beter zijn gaan voelen door bijvoorbeeld het paleo dieet te volgen, dit bestaat uit voeding zoals mensen die tot 10.0000 geleden aten. Ook de aanhangers van Raw Food merken opvallende verschillen in hun gezondheid en fysiek en psychisch welbevinden. Lees bijvoorbeeld de blog van Judith van Beers over haar ervaringen met raw food, of de blog van Rob Croonenberg, die ons ook wat neo- paleo recepten geeft.  In ieder geval merk ik zelf heel duidelijk het effect van bepaalde voedingsmiddelen. Meer en meer merk ik dat kant en klaar/vooraf bereid eten mij niet echt voedt, het doet de vermoeidheid toenemen, mijn stemming gaat er niet op vooruit, evenals mijn gewicht. Ik verbaas me eigenlijk steeds meer over mijn eigen ingesleten eetgewoontes en de hardnekkigheid daarvan. Wat mij helpt is regelmatig stil staan bij wat ik eet en me bewust zijn van het effect van dat eten. Ik merk dat ik daardoor vaker behoefte heb aan puur eten: niet vooraf voor mij bereid en ingepakt maar vers. Door het eten van vers fruit en verse - veelal rauwe- groenten/salades voel ik me goed en energiek. Door het eten van  met name vet en zwaar eten voel ik me vermoeider, niet verzadigd terwijl ik dan wel  'vol' ben. Ik hoor en zie dat van veel mensen om mij heen ook. Het is eigenlijk heel raar dat wij allen zo systematisch voeding tot ons nemen die ons lichaam eerder belast dan dat het gevoed wordt. Hoeveel gezonder zouden wij allen niet kunnen zijn, hoeveel energieker en vitaler wanneer wij ons meer bewust zouden zijn van het effect van hetgeen we eten en drinken.
Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van Sheila Backus en haar mede-  ´jagers´. Naast andere voeding zullen zij ook meer bewegen en hun immuunsysteem uitdagen zich te herstellen. Lees meer over het onderzoek Study of Origin. in de blog van Sheila Backus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten