woensdag 15 augustus 2012

Vakantie gevoel moet je loslaten


Op dit moment kunnen we nog genieten van een paar mooie zomerse dagen. Ik hoop dat iedereen een heerlijke zomer heeft gehad, en even de dagelijkse drukte los heeft kunnen laten. In de vakantie periode lijkt het of de tijd anders loopt, of misschien is het wel zo dat ik er anders mee omga. Ik heb het heerlijk gevonden in de vakantie om de dag zich te laten ontrollen en maar te zien wat ik ging doen. Geen tijdschema's en - afspraken, soms gewoon een beetje om me heen kijken. Alles wat we wilden doen kon vaak ook de dag erna, of nog een dag later. Al het moeten, verplichtingen en afspraken konden even worden losgelaten. Nu ik terug ben en langzaam aan het werk ga merk ik dat ik graag dat gevoel van rust en ruimte wil vasthouden. Want daar genoot ik zo van, dat gaf me energie. 'Je zou dat vakantie- gevoel vast moeten houden', hoorde ik mezelf zeggen tegen verschillende mensen. 'Heerlijk op je af laten komen wat er komt, genieten van het moment...'

Maar hee, had ik niet intussen al eens ergens geleerd dat je dat gewoon kunt doen: in het moment zijn? Niet dat het me altijd even goed afgaat maar het lukt me toch steeds vaker om bewust momenten te beleven. Van rust, genieten, verwondering. Een tochtje op de fiets, het zonlicht wat zo mooi de tuin invalt, een grappige opmerking van iemand... Het gaat er dus niet om dat er iets georganiseerd moet worden, dat je iets zou moeten bereiken of nastreven.
Veel simpeler is het om steeds weer open te staan voor het besef dat het er allemaal is en je het alleen even op hoeft te merken. Proberen open te staan en op te merken wat er is (nou ja, niet altijd is dat even simpel om te ervaren ;-)) Daarom denk ik dat het niet goed is om je vakantiegevoel (g=f welk gevoel/ervaring dan ook ) vast te willen houden. Daarmee sluit je juist de openheid voor het moment nu af, want je richt je op iets uit het verleden. Laat dus je vakantiegevoel los en sta open voor mooie ervaringen! 

Lukt het jou om na je vakantie open te staan voor het moment? Wat maak je mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten