woensdag 22 januari 2014

Blokken ballen en biotrends

Veel mensen denken dat biologisch eten erg duur is. Dat is het niet. Doordat steeds meer mensen biologische producten kopen  kunnen ze ook steeds goedkoper worden. Bijna alle supermarkten hebben een biologisch assortiment. Voor wie zich echt wil verdiepen in de materie is er het Dossier Biologisch van Food Holland.
Voor de echt hipster: De bio-food trends van 2013

Sommige bio-produkten zijn goedkoper dan niet-biologisch. Als ik een paar bio-produkten uit het boodschappenlijstje van Eveline Verhoeve neem zie ik dat het biologisch goedkoper, of maar net iets duurder is. Dit om de die-hard bio- sceptici eens een andere kijk te geven:
500 gram volkoren pasta: 1,29    bio: 0,89  (Aldi, Digros, Hoogvliet)
2 liter halfvolle melk          1,49    bio  1,18  (0,59 per liter, Hoogvliet)
6 scharreleieren                1,29    bio   1,39 (Hoogvliet)

Tip: 3 kg bio-aardappelen bij Lidl is 2,85. Voor mij de moeite waard om voor om te fietsen.

Dagmenu:
Vandaag stond op het menu:
Ontbijt: peer, sinaasappel, gemberthee
Lunch: 3 boterhammen met smeerkaas, ham en huttenkase met tomaat, gemberthee
(Vandaag dronk ik twee kannen verse gemberthee)
Tussendoor hebben we popcorn genomen, de kinderen talloze boterhammen. Zij ontbijten en lunchen ook met brood.

Dit brood is overigens niet volgens de voorschriften van onze voedingsdeskundige, het blijkt nl. tarwe. Dat wist ik eerlijk gezegd niet, er staat immers volkoren op. Voor mezelf koop ik grof volkoren of spelt. Dit lusten de pubers niet. Ik maak de pragmatische keuze dat ze dan in ieder geval nog iets ´bruins´ binnen krijgen, en het is ook nog eens het goedkoopste brood. Flutbrood maar hee, als zij het willen eten...



Vanavond hadden we een ovenschotel van pompoen, pastinaak en aardappel (alles bio) met een zelfgemaakte gehaktbal van het gehakt van Eveline. Toe chocoladevla voor de kinderen
Voor het recept klik hier.

De kosten van deze maaltijd:
1 pompoen 1,79
1 pastinaak 0,95
600 gr. aardappel  1,71
2 uien 0,3
2 tenen knoflook/kerrie/ 0,05
ketoembar/komijn/olijfolie
groentebouillonpoeder
gehaktballen 0
1/2 pak chocoladevla 0,41
TOTAAL 5,21

Gehakt had ik van Eveline gekregen (sorry Eveline, geen pasta gerecht dus vandaag) dus die kostten me niks. Van de kruiden en olijfolie gebruik ik natuurlijk niet veel, maar ik dacht laat ik daar ook eens wat voor rekenen dus voor alles samen € 0,05. Geen idee of dat beetje reëel is.

Recepten?
Op mijn Pinterest pagina zet ik makkelijke en gezonde kook-ontdekkingen, vaak van restjes die ik in huis had. Mede-deelnemer Sara de Waal heeft nog meer lekkere en gezonde recepten.
En de Volkskeuken heeft het ook al door: om echt te downsizen moet je soep maken, dus vandaag een lekker recept voor wortelsoep

Geen opmerkingen:

Een reactie posten