zondag 19 januari 2014

Van manipuleren naar smokkelen

Er begint een wat dubieus beeld van mijn gezin te ontstaan vrees ik. Want na het manipuleren met de gegevens van gisteren moet ik vandaag bekennen dat we smokkelen wat aanwezigheid betreft.
Vanavond en morgen zijn de kinderen bij hun vader. Drie eters minder, twee avondmaaltijden, twee ontbijten en twee lunches; dat scheelt nogal.
Tsja, that's life en ik probeer er direct mijn voordeel meet doen. Vanavond was het dus kliekjesdag: Een restje goed gevulde maaltijd soep, restje aardappelen van gisteren opgebakken van restant bijna overrijpe tomaten met ui, bieslook, peterselie olie en azijn een salade gemaakt.
Wat eten we zoal de rest van de dag?
De kinderen hier eten enorme hoeveelheden brood, zeker in het weekend. Voor erop is er deze week ham (de grote plakken heb ik in tweeën gesneden en instructie is nu: 1 halve plak per boterham), kaas, smeerkaas, pindakaas en appelstroop. En eieren, want die hebben we ineens heel veel omdat Eveline Verhoeve bij haar voedsel-pakket-voor-1-maaltijd ook nog een extra doosje eieren had gestopt.
Vanmiddag dus gebakken en gekoot ei voor twee kinderen. Ik heb een salade gemaakt van kropsla, tomaat, komkommer, bosui, bleekselderij linzen en een ei.
Vanochtend een sinaasappel en appel gegeten.

Sociale armoe
Ook ik realiseerde me, net als Sara de Waal en Erik van Zuylen hoe groot de sociale impact kan zijn wanneer je geen cent te makken hebt. Ik vind het leuk om te koken voor anderen en mensen te eten vragen. Dat doe ik nu niet want, het budget is gewoon niet toereikend. Het idee om dan een eetclub op te richten is op zich leuk, en zou in ieder geval helpen om niet te geïsoleerd te raken wanneer je lang zo weinig geld hebt. Maar ik zou familie en vrienden willen uitnodigen bij mij te komen eten. Gewoon, gezellig.
Vanmiddag kwamen er een paar vrienden van een van de kinderen langs. Mijn zoon schonk ze braaf siroop. 'Hebben jullie geen cola?', 'Nee'. Ik zou ze wel wat lekkers willen aanbieden als koek of zo. Tja.
Nee het is niet gek dat mensen in de bijstand sociaal geïsoleerd raken. Het voelt gênant om steeds te moeten zeggen dat je geen geld hebt. Dan maar smoezen verzinnen lijkt me.
Ik bedenk me nu dat ik al een tijd lang voor morgen een lunchafspraak heb staan. Gelukkig in de Verrassing van Alphen, voor iemand met een klein budget eventueel nog te doen. Maar ik ben al door mijn budget heen! Daar moet een creatieve oplossing voor komen.Nachtje over slapen maar.

Karig?
De kinderen mopperden wat over het gebrek aan tussendoortjes. Dat voelen ze denk ik ook vooral dit weekend. Dan is er altijd net iets meer; iets lekkers bij de koffie/thee, chips en fris. Nu is het fruit, wortel, noten, rozijnen. En eten ze nog meer brood en crackers. Moet ze trouwens wel een compliment geven want ze doen dapper mee, en hebben er zelf niet eens voor gekozen.
Zelf mis ik mijn glaasje wijn 's avonds.Alhoewel ook weer niet al te veel want zet nu gewoon een grote pot thee van verse gember. Ook lekker.

Koken met kliekjes
Ik ga vanaf morgen vast eens kijken hoe ik in de loop van de week creatief met restjes kan koken zodat ik met mijn voorraden langer uitkom en dus ook bespaar.
Heb al wat aardige sites gevonden:
Lekkere recepten met restjes van Milieu Centraal
Koken met kliekjes van Francesca Kookt eenvoudige tips met ook nog tips over hoe je eten goed kunt bewaren.
de Left2cook app: jij vult in wat je nog in huis hebt en de app geeft je een recept. Voor € 0,79 te downloaden, nog niet voor Android.
De ouderwetse restjesdag. Op deze site ook nog andere handige tips zoals: 20 gezonde en betaalbare basisproducten, 5 tips om goedkoop te koken, en zowaar een low budget week menu.

1 opmerking:

  1. Hoi Manon, goed bezig hoor, en wat knap dat je kinderen ook dapper meedoen :D Veel succes nog!

    BeantwoordenVerwijderen